Tlak na volné pozemky je v Praze tak obrovský, že se hledají i tam, kde zdánlivě žádné nejsou. A to i nad kolejištěm hlavního nádraží, které je zatím drážním územím.
Radní Prahy 2 počátkem týdne podle mluvčí Andrey Zoulové schválili podnět ke změně územního plánu u kolejiště, který vzešel od Českých drah a od společnosti, v níž jsou vedle drah zastoupeni také manažeři investiční skupiny Penta. Návrh předložil místostarosta Jan Recman (ODS), který Právu řekl, že rozhodnutí musí potvrdit zastupitelstvo Prahy 2 příští týden.
Drážní území se má podle schváleného dokumentu změnit na smíšené městské jádro se specificky stanoveným podílem podlahových ploch a zeleně. Nad kolejištěm by patrně vzniklo zastřešení na pylonech, jakási platforma a na ní domy. Podle spolků Arnika a AutoMat, které na návrh upozornily, investoři spěchají, protože hlavní město přestane v pololetí přijímat podněty ke změně územního plánu. A to kvůli novému stavebnímu zákonu a kvůli novému metropolitnímu územnímu plánu, který by se měl schvalovat v roce 2026.
„Zásadní koncepční otázky rozvoje města nelze řešit narychlo a za zavřenými dveřmi, nejprve je třeba transparentně a se všemi aktéry – památkáři, urbanisty, klimatology a dalšími odborníky, stejně tak s veřejností – prodiskutovat, jestli je možné v tomto místě vůbec stavět a za jakých podmínek,“ řekla Anna Vinklárková z Arniky.
„O tak významném území by mělo rozhodovat město, a nikoliv soukromá korporace,“ doplnil Michal Kalina z Automatu. Podle pirátů, tedy opozice v Praze 2, návrh nejprve zamítla komise územního rozvoje, i tak prošel radou městské části. Zastupitel Jaroslav Němec (piráti) upozornil, jak razantně změna územního plánu zvýší cenu pozemku.
Penta podle svého zástupce Martina Lánského chce široce prodiskutovat otázky od rozvoje metra přes ochrany životního prostředí po ochranu památek. „Lokalita hlavního nádraží je jednou z posledních v centru města, kde může vzniknout nějaká velká veřejná budova, například vícekrát diskutovaná Národní knihovna. I tato otázka by měla být znovu zvážena,“ uvedl Lánský. Rozsáhlé území je vymezeno Vinohradskou třídou a Seifertovou ulicí. Pro území má vzniknout širší pracovní skupina a podle radních Prahy 2 také mezinárodní urbanistická soutěž i soutěže architektonické. Nápad na zástavbu nad kolejištěm se v Praze objevil už dříve, dosud však nevedl k realizaci. Společnost Penta má na pomezí Prahy 1, 2, 3 a 8 rozsáhlé državy. Spolu s Českými drahami a společností Sudop Praha podle Lánského u hlavního nádraží drží práva k případné výstavbě nad kolejištěm. Staví u Masarykova nádraží, nedávno získala autobusové nádraží Florenc s okolními pozemky a vstoupila i do společnosti, jíž patří pozemek po zbořeném Transgasu.
zdroj: Petr Janiš: Stavět nad kolejištěm? Není to vyloučené, Právo, 18. 4. 2024

You must be logged in to post a comment.