Praha připustila transformaci nádraží Vyšehrad a vznik nových bytů v jeho blízkém okolí. Požaduje však předložení kvalitní architektonické studie, uvedl náměstek Petr Hlaváček (STAN). Doplnil, že město zatím nemůže hodnotit konkrétní návrh podle jedné vizualizace. Zastupitel Prahy 2 Jaroslav Němec upozornil na to, že návrh vytvořil autor kritizovaného hotelu Giovanni u stanice metra Želivského.
Firma Karlin Port Real Estate získala budovu z počátku 20. století od oficiálně neznámého majitele. Ten ji vlastnil přes firmu registrovanou na Kypru. Nádraží přestalo fungovat v roce 1960, do roku 2007 vlastnily nemovitost České dráhy.
Různí investoři plánovali budovu přestavět, nikdy se jim však nepodařilo prosadit přestavbu u památkářů.
„Nový návrh zástavby u nádraží Vyšehrad nám nebyl představen a neměli jsme možnost se k němu komplexně vyjádřit. Je tedy možné komentovat jen obecný přístup k lokalitě, nikoliv hodnotit konkrétní návrh podle jedné vizualizace,“ uvedl Hlaváček. Město podporuje doplnění památky o nové funkce, jako jsou bydlení a služby, dodal náměstek.
Podle něj ale takové místo vyžaduje zhotovení kvalitní architektonické studie, která bude respektovat památkové hodnoty nádraží a naváže na stávající zástavbu v okolí, navrhne kvalitní veřejná prostranství s kombinací různorodých funkcí.
Architekt návrhu přeměny nádraží Ivo Nahálka tento týden uvedl, že jeho tým na projektu pracuje téměř dva roky a je předjednaný s památkáři.
Informaci potvrdil mluvčí magistrátu Vít Hofman. Památkový odbor magistrátu podle něj ale nemůže v tuto chvíli návrh blíže komentovat, protože mu byl prezentován neoficiálně. „Blíže se proto k návrhu bez takového projednání nedokážeme vyjádřit,“ uvedl.
Strašné a špatné, hodnotí zastupitel
Záměr se nelíbí zastupiteli Prahy 2 Jaroslavu Němcovi (Piráti), který stál u zrodu petice Zachráníme nádraží Vyšehrad. Upozornil na to, že Nahálka je autorem kritizovaného hotelu Giovanni u stance metra Želivského. Zastupitel označil návrh řešení nádraží Vyšehrad na svém Facebooku za „strašný a neuvěřitelně špatný“.
„Nyní je nutné po novém vlastníkovi požadovat okamžité provedení nezbytných zabezpečovacích prací a odpovídající bezodkladné údržby a nezbytných oprav,“ napsal.
Prioritou je podle něj záchrana kulturní památky a případné přístavby je na místě řešit až později.
Noví majitelé plánují památku citlivě zrekonstruovat v původní podobě. V dolní části chtějí vybudovat obchody a služby, v horní pak byty. Záměr počítá se zhruba 170 malými byty a ateliéry o ploše mezi 20 a 43 metry čtverečními.
Po obou stranách nádraží podle plánu investorů vyrostou novostavby s byty, které budou s bývalým nádražím propojené prosklenou pasáží na úrovni ulice. Těmi bude možné projít i na druhou stranu směrem k železničním kolejím, kde bude další pasáž. V podzemí mají vzniknout garáže.
Zdroj: Praha podpořila rozšíření nádraží Vyšehrad o byty, chce ale kvalitní studii, idnes.cz, 16. 2. 2024