Právo: Město tlačí na majitele nádraží Vyšehrad

Lucie Fialová, Petr Janiš: Město tlačí na majitele nádraží Vyšehrad, Právo, 6. 11. 2020, s. 11

Vlastník chátrajícího secesního nádraží Vyšehrad nepouští kontroly z radnic na své pozemky. Na 10. listopadu byl proto stanoven další termín prohlídky. Magistrátní výbor pro kulturu proto ve středu vyzval městské zastupitelstvo, aby udělalo vše pro záchranu památky, a to s nejzazší možností vyvlastnění nemovitosti.

To nádraží se rozpadá, je nebezpečné. Praha 2 už podala i trestní oznámení pro obecné ohrožení Jaroslav Němec, zastupitel


Šéf magistrátních památkářů Jiří Skalický členům výboru řekl, že úředníci se dostali za poslední čtyři roky dovnitř jen jednou. „Pokud nás vlastník nepustí na svůj pozemek, nemůžeme tam ani s asistencí policie,“ přiblížil Skalický.


Majiteli účtují kvůli chátrání pokuty v rozmezí dvou až osmi set tisíc korun. „Jen za poslední dva roky jsme udělili pět pokut. Zaplacena byla jenom jedna. I když je ministerstvo kultury potvrdilo, jsou u soudu, na který se obrátil vlastník,“ řekl Skalický.
Na fakt, že kontrola na konci října neuspěla stejně jako pokuty, si postěžovala i starostka Prahy 2 Jana Černochová (ODS). „Současný neutěšený stav nemovité kulturní památky je důkazem, že tyto úřední postupy k ukládání povinností i navazující sankce k ničemu nevedou,“ konstatovala Černochová. Podle zastupitele Prahy 2 Jaroslava Němce (piráti) dovnitř prší, 15. října spadla římsa, stav je havarijní. „To nádraží se rozpadá, je nebezpečné. Praha 2 už podala i trestní oznámení pro obecné ohrožení,“ řekl Němec. Na jednání magistrátního výboru zaznělo, že skutečným vlastníkem nádraží pravděpodobně od roku 2011 není společnost RailCity Vyšehrad s ručením omezeným a základním jměním 200 tisíc korun. Podle Skalického se neoficiálně proslýchá, že majitelem nádraží je podnikatel František Savov. Savov žije v Londýně, protože v ČR je obviněn v kauze daňových podvodů.


Praha majiteli nabídla, že nemovitosti – vedle samotné památky a jejího pozemku jde o dva pozemky sousední – odkoupí. Cenu odhadla asi na 67 milionů korun. Majitel podle Jaroslavy Janderové (ODS) ale žádá asi 120 milionů korun. Další jednání by se mohlo odehrát příští týden, vést by ho měl radní Jan Chabr (Spojené síly, TOP 09).


Kontrolní obhlídky památky by se měl příští týden podle Skalického zúčastnit statik s kulatým razítkem. Pakliže bude souhlasit, město může majiteli nařídit například stavbu provizorního nového krovu. „Kdyby to vlastník nesplnil, město by to mohlo udělat na své náklady a na vlastníkovi to vymáhat,“ nastínil Skalický s tím, že by takový případ zřejmě nastal v Praze poprvé. Provizorní krov by ale patrně znamenal zánik celého původního, autentického krovu, ač jsou o jeho stavu pochybnosti.


Vyvlastnění nádraží nemusí být podle Skalického snadný proces. Hrozí v něm různé překážky, odvolání. Stát, případně město musejí mít pro bývalé nádraží využití. Chabr dříve mluvil o možnosti umístit sem natrvalo Slovanskou epopej Alfonse Muchy. Znamenalo by to patrně nutnost úprav a dostavby secesní památky.